„Muzyka jest najskuteczniejszym balsamem, co uspokaja, rozwesela i ożywia serca tych, którzy się smucą i cierpią. Ten, kogo porywa ta sztuka, nie może nie być człowiekiem dobrego charakteru, gotowym na wszystko” (Martin Luther). Muzyka jest synonimem życia, lekarstwem na jasne i pochmurne chwile, pełne chandry lub radosne dni, nastroje złości, gniewu lub niechęci, a także szczęścia, nadziei i miłości. Zapraszamy do odkrywania bogactwa piękna muzyki, zapraszamy na koncerty inaugurujące międzynarodowy festiwal.
XXVII Pasymskie Koncerty Muzyki
Organowej i Kameralnej:
Pasym, Kościół Ewangelicki,
22.06.2024 godz. 18.00
Dr Maciej Zakrzewski (Gdańsk) – organy
Dr Szymon Morus (Gdańsk) – skrzypce
Wojciech Skrajny (Spychowo) – akordeon
Dźwierzuty, Kościół
Ewangelicki, 23.06.2024 godz. 17.30
Prof. Dr hab. Elżbieta Rosińska
(Gdańsk) – akordeon
Dr Mirosław Pachowicz (Gdańsk) – fagot
Chór Parafii Ewangelicko-Augsburskiej
w Nidzicy Marcin Bąkowski (Nidzica) – dyrygent
Dr Maciej Zakrzewski – organista, kompozytor, improwizator. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgr Łukasza Matei w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów Prof. Romana Peruckiego i Dr Hanny Dys. Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Hoselbecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T. A. Nowaka, T. Escaicha. Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Akademii Morskiej w Gdyni, Chórem Cantus oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/, „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ oraz „Time to Time” /Ars Sonora 2019/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał również udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej – Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe oraz dzieła na orkiestrę kameralną. Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla 11 WAS”. W latach 2012–2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Członek zespołu kameralnego „Mystic Ensamble”. Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego” w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury” oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Irlandia, Niemcy, Austria, Litwa, Łotwa, Szwecja). Więcej informacji o Artyście na stronie: www.maciejzakrzewski.pl
Dr Szymon Morus – doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura. Założyciel oraz dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku z powodzeniem koncertuje w Polsce i poza jej granicami. Tytuł magistra sztuki uzyskał w klasie skrzypiec Dra hab. Andrzeja Kacprzaka oraz dyrygentury symfoniczno-operowej Prof. Wojciecha Rajskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną czy Filharmonią Bałtycką. W sezonie 2014/2015 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą „Czarnej Maski” Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło trójmiejskiej publiczności (Opera Bałtycka) oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W sezonach 2015/2016 i 2016/2017 dyrygent Opery Bałtyckiej w Gdańsku gdzie w listopadzie 2017 sprawował kierownictwo muzyczne nad światową premierą opery „Sąd Ostateczny” Krzysztofa Knittla, a w grudniu tego samego roku przygotował premierę baletu Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów”. W listopadzie 2018 wystąpił na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. Rocznicy urodzin Kompozytora. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Stale propaguje muzykę współczesną, dokonując szeregu prawykonań utworów polskich kompozytorów. Jest laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane. Od października 2013 r. związany jako pedagog z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury symfoniczno-operowej.
Wojciech Skrajny – naukę gry na akordeonie rozpocząłem w 2012 roku w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Szczytnie w klasie mgr Marcina Zielińskiego. W tym czasie miałem przyjemność wziąć udział w paru konkursach, w tym międzynarodowych. Moim największym osiągnięciem z tego okresu było zajęcie III miejsca na XVI Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym Muzyki Rozrywkowej i Popularnej „Concertina 2016” w Giżycku.
Od 2019 roku byłem uczniem klasy akordeonu mgr Zbigniewa Ostrowskiego w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie. Jednak tu już bez uczestnictwa wielu konkursach, czy nawet koncertach, ponieważ pochłonęła mnie nauka do matury. W tym roku zdałem dyplom i tym samym z wyróżnieniem ukończyłem PSM II st.
Moje obecne plany na przyszłość, choć nie jestem ich pewny, wyglądają tak, że w tym roku zdaję egzaminy wstępne na instrumentalistykę na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i zamierzam tam studiować.
Prof. Dr hab. Elżbieta Rosińska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu Józefa Madanowskiego..Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą, doskonaląc swoje umiejętności pod kierunkiem tak znakomitych artystów jak Mogens Ellegaard, Stefan Hussong, Mie Miki, Friedrich Lips, Matti Rantanen. Jako solistka i kameralistka koncertowała w Polsce, Niemczech, Finlandii, Słowacji, Austrii, Iranie, Szwajcarii. Dokonała kilkunastu prawykonań utworów, m.in. K.Olczaka, M.Gordiejuka, K.Naklickiego, P.Słopeckiego, J.Mądrawskiego, K.Cieślika. Prowadzi kursy i seminaria dla nauczycieli gry na akordeonie. Jest autorką artykułów poświęconych muzyce akordeonowej i jej wirtuozom, zamieszczonych na łamach ,,Ruchu Muzycznego”, ,,Przeglądu Muzycznego”, ,,Twojej Muzy” oraz czasopism zagranicznych. Opublikowała książkę Polska literatura akordeonowa 1955-1996. Prowadzi internetowy Katalog Polskiej Muzyki Akordeonowej. Od ponad 20 lat organizuje letnie kursy dla młodych akordeonistów w Wejherowie – Kaszubskie Warsztaty Akordeonowe. Pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku profesora. Jej studenci i doktoranci uzyskali wiele nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach akordeonowych, m.in. Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Klingenthal (Niemcy), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. M.Spisaka w Dąbrowie Górniczej, Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Wilnie (Litwa), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Puli (Chorwacja), Concorso Musicale ,,Citta di Filadelfia” (Włochy), Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Muzyków ,,Music Seasons” w Pradze (Czechy), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Treviso (Włochy), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy „Sancyberie” w Mont-Dore (Francja), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Permie (Rosja), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy Kaunas Sonorum w Kownie (Litwa), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Kromberk (Słowenia), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy Citta di Castelfidarodo (Włochy), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Belgradzie (Serbia), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Beltinci (Słowenia), Mławski Festiwal Akordeonowy ,,Od solisty do orkiestry”, Międzynarodowy Konkurs Muzyki Akordeonowej i Popularnej w Giżycku, Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe w Sanoku, Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy ,,Harmonia Zdrowia i Muzyki” w Solcu-Zdroju, Turniej Kameralny w Bydgoszczy, Gorlickie Konfrontacje Akordeonowe. Jej nagrania ukazały się na płytach: Duo Sopot, Chamber Sound CSCD 07037 (2007), Płonące czarownice, vol.1 z serii ,,Vivat Academia” (2007), Trigonos. Tria na organy i dwa akordeony vol. 4 z serii ,,Vivat Academia” (2007), Nowe Konstelacje, Studio Nagrań AM Gdańsk(2011), Krzysztof Olczak – Koncert Gdański (Soliton2012), Rząpielnik czyli szkicownika z Pomorza. Krzysztof Olczak – dziecięce utwory na akordeon solo (Soliton 2013), Akordeonowe Impresje (DUX 2015), A Tre. Bargielski, Krzanowski, Moryto (Requiem Records 2018). Jest zapraszana do jury konkursów krajowych – Kościerzyna, Mława, Sochaczew, Przemyśl, Solec Kujawski, Grudziądz oraz zagranicznych – Poprad (Słowacja), Pula (Chorwacja), Wilno (Litwa).
Dr Mirosław Pachowicz – fagocista urodzony w Lublinie. Tam też ukończył Szkołę Muzyczną I i II st. im. T. Szeligowskiego (klasa mgr Wiesława Karponia) i stawiał pierwsze kroki jako kameralista (Międzyszkolny Kwartet Dęty) czy muzyk orkiestrowy (w Filharmonii Lubelskiej). W 2003 roku rozpoczął studia na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a rok później – na Wydziale I tejże uczelni w specjalności teoria muzyki. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem odpowiednio w roku 2008 i 2011. Już od pierwszych lat po przeniesieniu się do Gdańska bardzo chętnie angażował się w działalność artystyczną. Jego największe sukcesy okresu studiów to przede wszystkim zakwalifikowanie się do grona półfinalistów dwóch międzynarodowych konkursów: I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2007) oraz III Międzynarodowego Konkursu Oboistów i Fagocistów w Łodzi (2008). Był także stypendystą Ministra Kultury i Sztuki w roku akademickim 2009/2010. W ramach programu Socrates-Erasmus odbył roczne stypendium w Erasmushogeschool – Koninklijk Conservatorium w Brukseli w klasie fagotu prof. Luca Loubry’ego. Obecnie jego aktywność skupia się na kilku obszarach. Przede wszystkim jest czynnym muzykiem orkiestrowym. Od 2007 r. pracuje jako pierwszy fagocista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Odbył z nią kilka tournee zagranicznych: do Mińska i Kijowa, Chin, Rosji, Niemiec i USA. Współpracował z wybitnymi dyrygentami i solistami, m.in.: Maksimem Vengerovem, Sir Nevillem Marrinerem, Michaelem Zilmem, Jackiem Kasprzykiem, Miszą Maiskim. Współpracuje także z innymi orkiestrami: Elbląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Gorzowską, Orkiestrą Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Polską Filharmonią Kameralną Sopot, z którą odbył m. in. w 2014 r. tournee w Niemczech z Krystianem Zimermanem. Ważnym aspektem działalności jest także aktywność jako solisty i kameralisty. Na swoim koncie ma liczne koncerty z fortepianem, organami i klawesynem (przede wszystkim na terenie województwa pomorskiego, choć również m.in. w Lublinie czy Łodzi), ale także z towarzyszeniem orkiestry (w 2014 roku wykonał Koncert na fagot B-dur KV191 W. A. Mozarta z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Symfonię Koncertującą Es-dur KV297b W. A. Mozarta z Orkiestrą Akademii Muzycznej w Gdańsku, a w 1 kwietnia 2015 r. – Koncert na fagot B-dur KV191 W. A. Mozarta z Polską Filharmonią Bałtycką). W 2013 roku wraz z Martą Różańską i Andrzejem Wojciechowskim utworzył Gdańskie Trio Stroikowe. Zespół regularnie koncertuje w kraju i zagranicą, a jego największymi sukcesami są zdobycie III nagrody głównej podczas Malta Music International Competition 2014 oraz I Nagrody i Nagrody Specjalnej za wykonanie kompozycji powstałej po 1960 r. na 25. Young Musician International Competition „Citta di Barletta”. Z zespołem występował na wielu festiwalach (m.in. Muzyka w Zabytkach, Kwidzyńska Wiosna Muzyczna, Akademia Muzyczna w ASP). Wziął także udział w 3 Międzynarodowym Festiwalu-Koferencji Doktorantów Muzyków w Wilnie, gdzie zaprezentowali gdańską twórczość na trio stroikowe i prawykonali Impresję z tematami ludowymi A. Rocławskiej-Musiałczyk. Współpracuje także jako pedagog fagotu i kameralistyki w swojej Alma Mater. Prowadzi liczne kursy, wykłady i warsztaty. Jest także zapraszany w charakterze jurora (m.in. podczas I Międzynarodowego Konkursu im. W. Szalonka) i jurora Centrum Edukacji Artystycznej. W 2018 r. uzyskał tytuł doktora sztuki. Jest również jednym z inicjatorów oraz dyrektorem artystycznym cyklu koncertowego „Muzyka Europy w kościele gdańskiej Polonii”, który odbywa się w świątyni p.w. Chrystusa Króla w Gdańsku od 2013 r. Jego wielką pasją są podróże i lotnictwo. Regularnie publikuje teksty z zakresu tej tematyki w portalu pasazer.com – największym w Polsce internetowym serwisie w tych dziedzinach.