29 Sierpnia

Niezwykła delikatność, wrażliwość młodych muzyków, bogactwo dźwięków, różnorodność brzmień i umiejętność wywoływania nastrojów, do tego wdzięczny, pełen blasku i subtelności śpiew sopranistek i tenora oraz „śpiewny” kunszt finezyjnego, ekspresyjnego brzmieniowo instrumentu – skrzypiec oraz organy – instrument, który sam w sobie jest niczym symfoniczna orkiestra sprawią, że wysłuchując koncertu znajdziemy w nim chwile niezapomnianych wrażeń,  refleksji, może wzruszenia i radości. Zapraszamy w czwartek 29 sierpnia do Pasymia. Koncert o godzinie 18.00, wstęp wolny.

Orkiestra Kameralna Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Orkiestra została założona w 2010 roku. W latach 2005-2010 zespół funkcjonował pod nazwą Smyczkowa Orkiestra Kameralna Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Od początku swojego istnienia skupia utalentowanych muzyków pełnych pasji i zaangażowania. Orkiestrę tworzą absolwenci szkół muzycznych II stopnia oraz studenci krakowskich uczelni (w tym artystycznych), którzy z młodzieńczym zapałem dzielą się swą miłością do muzyki.

Zróżnicowany repertuar zespołu obejmuje zarówno muzykę klasyczną, jak i rozrywkową, a podczas koncertów usłyszeć można także słynne dzieła muzyki filmowej w nowych aranżacjach. Głównym celem i misją zespołu jest uwrażliwianie ludzi na piękno muzyki, popularyzowanie kultury muzycznej (szczególnie muzyki polskiej), a nade wszystko promowanie idei wspólnego muzykowania pośród osób niezajmujących się zawodowo wykonawstwem, a posiadającym wysokie kwalifikacje w grze na instrumencie. Orkiestra z sukcesami koncertowała w Hiszpanii, Włoszech, Austrii, Słowacji, Holandii, Francji, Czechach i Słowenii. Regularnie uświetnia wydarzenia kulturalne w Krakowie.

Orkiestra Kameralna jest integralną częścią działającej w Krakowie Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Powstała w 2013 roku, a jej dyrygentem i założycielem jest Małgorzata Tęczyńska-Kęska.

Orkiestra Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie zaprezentuje się podczas Letnich Koncertów Uniwersyteckich na Warmii i Mazurach. 29 sierpnia 2024 roku o godzinie 18:00, orkiestra wystąpi w Kościele ewangelicko-augsburskim w Pasymiu, w ramach XXVII Pasymskich Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej. Tymi koncertami zespół rozpoczyna świętowanie jubileuszu 20-lecia działalności (lata 2005-2025).

Pod dyrekcją Małgorzaty Tęczyńskiej-Kęski, orkiestra wykona utwory takich kompozytorów jak A. Vivaldi, G. F. Händel, M. A. Charpentier, H. Wieniawski i M. Karłowicz. Wystąpią także soliści: Agnieszka Kucała (skrzypce) oraz Aleksander Mocek (organy i klawesyn), a także Agata Kubik (sopran), Iga Nęcka (sopran), Julia Zarzecka (sopran) oraz Paweł Żurawski (tenor).

Więcej informacji o orkiestrze znajdziecie na:

https://www.facebook.com/share/76emrJ7ru9bbXfjd/?mibextid=LQQJ4d

Dr hab. Małgorzata Tęczyńska-Kęska  – dyrygent, pedagog muzyki, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie oraz Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 roku otrzymała stopień doktora (Akademia Muzyczna w Krakowie) w dyscyplinie artystycznej dyrygentura, a w 2023 roku stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki, w dyscyplinie artystycznej: sztuki muzyczne. Małgorzata Tęczyńska-Kęska prowadzi Orkiestrę Kameralną Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (od 2010 roku) oraz Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (od 2013 roku), której jest założycielem. Wykłada na wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki (katedra Mechaniki i Wibroakustyki) Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie, pracuje również na stanowisku dyrygenta w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Wł. Żeleńskiego w Krakowie z Chórem Pro Musica oraz Pro Musica Camerata (od 2011 roku). Jest dyrygentem Małopolskiej Akademii Talentów organizowanej przez Stowarzyszenie Artystyczne Porta Musicae w Łącku (od 2015 roku). Współpracuje jako dyrygent z Krakowskim Biurem Festiwalowym w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie (od 2022 roku). W latach 2010-2015 pełniła funkcję drugiego dyrygenta i asystenta prof. Adama Korzeniowskiego w chórze Educatus Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Dr Aleksander Mocek – organy/klawesyn. Zainteresowanie dawnymi instrumentami klawiszowymi Aleksander Mocek rozwinął podczas studiów pod kierunkiem swoich mistrzów: prof. Magdaleny Myczki w Krakowie oraz prof. Roberta Hilla we Fryburgu Bryzgowijskim. Decyzję o poświęceniu się wykonawstwu muzyki dawnej – oraz uzyskanie doktoratu w tej dziedzinie – poprzedził równoległymi studiami instrumentalnymi oraz teoretycznymi w trzech specjalnościach, otrzymując – poza klawesynowymi – dyplomy z fortepianu (w klasie prof. Andrzeja Pikula) oraz teorii muzyki. Odbył kursy mistrzowskie pod kierunkiem m.in. Mitzi Meyerson i Christophe’a Rousseta (Montisi, Włochy). Podczas Międzynarodowych Konkursów Bachowskich w Lipsku został laureatem trzech nagród: Bärenreiter-Preis (2014), European Union Baroque Orchestra „dla najbardziej obiecującego klawesynisty konkursu” (2014) oraz nagrody publiczności w finale (2018). Jako solista występuje regularnie z recitalami na historycznych instrumentach klawiszowych, w tym kilkukrotnie podczas festiwalu Oude Muziek w Utrechcie („Fabulous Fringe”). Jako kameralista oraz realizując partię basso continuo występował w kraju i za granicą z zespołami muzyki dawnej takimi jak Capella Cracoviensis, Capella Regia Polona przy Polskiej Operze Królewskiej, Gradus ad Parnassum czy {oh!} Orkiestra Historyczna. W roli klawesynisty wziął udział w oryginalnych produkcjach Johannes-Passion-in-Berliner-Dom z orkiestrą Berliner Symphoniker oraz break-dance’owych widowiskach Red Bull Flying Bach w Azji. W 2019 roku w Filharmonii Krakowskiej dokonał z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie polskiego prawykonania koncertu klawesynowego Jeana Françaix na klawesynie Pleyela. W ramach działalności naukowej oraz popularno-naukowej publikował artykuły m.in. w „Ruchu Muzycznym” oraz prezentował referaty podczas międzynarodowych konferencji na uniwersytetach w Cambridge, Kolonii, Warszawie i Krakowie. Żywo interesując się kontekstami wokół historycznych praktyk i technik kompozytorskich, dokonał rekonstrukcji zaginionych ksiąg głosowych z repertuaru XVII-wiecznej polskiej polifonii, utrwalonych następnie dla wytwórni DUX. Zgodnie z zainteresowaniami oscylującymi na pograniczu praktyki i teorii, w macierzystej uczelni prowadzi – poza instrumentalnymi – zajęcia z kontrapunktu oraz harmonii. Hobbystycznie gromadzi bibliotekę obcojęzycznych publikacji związanych z muzyką dawną, liczącą w tej chwili prawie półtora tysiąca pozycji. Za swoją działalność nagradzany stypendiami „Sapere Auso”, Ministra Edukacji, Ministra Kultury i Ministra Nauki. W 2015 roku został stypendystą programu „Młoda Polska”. Recitalem obejmującym „Kunst der Fuge” rozpoczyna w 2020 roku autorski projekt wykonania wszystkich dzieł klawesynowych J.S. Bacha.

Iga Nęcka – sopran. Studentka 2. roku wokalistyki na Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Laureatka II miejsca na International Viennese Spring Music Competition. Od roku 2022 r. stypendystka fundacji Pro Musica Bona. Studentka 4. roku prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie